Αυτή είναι η ουσία της Opel
Από το Manta μέχρι το Mokka: Οι σχεδιαστές της Opel, George Gallion και Friedhelm Engler συζητούν για τα διάσημα μοντέλα τους.
Τον πρώην μοντελιστή πλαισιώνουν ορισμένα άτομα από τη ομάδα Classic Workshop καθώς και μέλη των fan club του Manta στη Στουτγάρδη και στο Odenwald. Με τόσους ειδήμονες, το νέο Mokka είναι ένα από τα θέματα συζήτησης, άλλωστε η παγκόσμια πρεμιέρα του είναι προ των πυλών. Ο Friedhelm Engler, Director Design Execution της Opel κουβαλά μαζί του σχέδια και φωτογραφίες του νέου SUV. Τεράστιο ενδιαφέρον και βλέμματα όλο περιέργεια. Ο George Gallion παίρνει μία από τις φωτογραφίες, τη μελετά. Και χαμογελά. GEORGE GALLION: Διακρίνω το Manta εκεί μέσα! Το DNA του Manta μεταφέρεται στο νέο εμπρός τμήμα. Πώς το έχετε ονομάσει – Vizor; Στο πρόσωπο του Mokka βλέπω τη φυσιογνωμία του Manta της τότε εποχής: απλό αλλά περήφανο. FRIEDHELM ENGLER: Τολμηρή και Καθαρή – έτσι περιγράφουμε τη νέα σχεδιαστική γλώσσα της Opel … Mr. Engler, το συμπέρασμα του George Gallion είναι σαφές: Το Manta ήταν ο πνευματικός πατέρας του νέου Mokka. Πώς προέκυψε αυτό; Ήταν ήδη ξεκάθαρο από τότε ότι θα μπορούσε να γίνει το Mokka; GALLION: Απολύτως. Όταν ο σχεδιαστής ονειρεύεται το έργο του, ονειρεύεται το μέλλον. Το παρελθόν μας δίνει μόνο ιδέες και στοιχεία. Αυτή ήταν η φιλοσοφία μας από τη δεκαετία του 1960. Κύριε Gallion, σχεδιάσατε το Manta το καλοκαίρι του 1969. Το καλοκαίρι που ο πρώτος άνθρωπος περπάτησε στο φεγγάρι, εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι γιόρτασαν το “Summer of Love” στο Woodstock… ENGLER: Μόνο έξι εβδομάδες – ένα αρκετά φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα. GALLION: Όντως έτσι ήταν. Αρχίζαμε κάθε πρωί στις 8 ακριβώς. Αλλά ήταν και μαγικό. Στην Opel είχαμε το πρώτο τμήμα σχεδίασης στην Ευρώπη εκείνη την εποχή. Οι καλύτεροι επαγγελματίες συγκεντρώνονταν εκεί. Η σχεδίαση του πίσω τμήματος ήταν εν πολλοίς έτοιμη, και έπρεπε να επικεντρωθούμε στο εμπρός τμήμα. Δεν είχαμε χρόνο για να δημιουργήσουμε δικά μας φλας ή προβολείς. Γι’ αυτό ψάξαμε και δανειστήκαμε τους προβολείς από το Olympia, που μόλις είχε καταργηθεί. Και καταφέραμε να προσφέρουμε ένα ελκυστικό αυτοκίνητο σε προσιτή τιμή, που πολλοί θα μπορούσαν να αποκτήσουν. ENGLER: Αυτό είναι το σήμα κατατεθέν της Opel: ανέκαθεν φιλοδοξούσαμε να κάνουμε τα εξαιρετικά αυτοκίνητα προσιτά σε όλους. “Κατά τη διάρκεια εκείνου του καλοκαιριού, εγκαταλείψαμε τις απαρχαιωμένες σχεδιαστικές φιλοσοφίες.” Κύριε Gallion, το καλοκαίρι, παρ’ όλα αυτά έφερε μία ευχάριστη αλλαγή σκηνικού – ένα ταξίδι στο Παρίσι. ENGLER: (κλείνοντας το μάτι) Έλα τώρα George, αφού ξέρεις – εμείς οι σχεδιαστές κάνουμε μόνο μερικά σκίτσα … Κύριε Engler, κύριε Gallion, εκτός από το Manta και το Mokka έχετε συνδέσει το όνομά σας με πολλά επαναστατικά σχέδια αυτοκινήτων. Σε κάποιο σημείο, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, συνειδητοποιείτε ότι: Αυτό θα είναι ένα ξεχωριστό αυτοκίνητο; “Νιώθαμε ανάλαφροι δουλεύοντας με το Mokka, τα πάντα «έδεσαν» τέλεια.” ENGLER: George, το Manta σύμπτωση; Αλλά σε ξέρω, πάντα ήσουν μετριόφρων. Έχεις δίκιο για ένα πράγμα: το θέμα δεν είναι να σχεδιάσεις ένα όμορφο αυτοκίνητο. Πρέπει να δημιουργήσεις ένα επιθυμητό αυτοκίνητο που να ταιριάζει στην εποχή του. Οι εβδομάδες και οι μήνες που δουλέψαμε πάνω στο νέο Mokka ήταν ξεχωριστοί. Μεταφέραμε τη σχεδιαστική μελέτη σε ένα όχημα παραγωγής. Νιώθαμε ευφορία όσο δουλεύαμε, επειδή όλα έδεναν τέλεια. Έδειχναν σωστά. GALLION: Καταλαβαίνω τι εννοείς – το Mokka είναι το αγαπημένο μου μοντέλο έτσι κι αλλιώς. Αυτή την εποχή οδηγώ το τρίτο μου. Το νέο Mokka θα είναι το Νο 4, και έχω αποφασίσει ότι θα είναι το πρώτο μου ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Είναι η κατάλληλη εποχή. Από τότε που οδήγησα το Opel Ampera πριν από μερικά χρόνια, ήθελα να ζήσω και πάλι αυτή την αίσθηση επιτάχυνσης – απίστευτο. Εξακολουθώ να το αποκαλώ τον δικό μου “Πόλεμο των Άστρων”. ENGLER: Ενημέρωσέ με όταν παραλάβεις το Mokka-e. Δεν θέλω να χάσω αυτή την εμπειρία. GALLION: Σύμφωνοι – αλλά εγώ θα οδηγώ! Κύριε Gallion, κύριε Engler, σας ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη! George Gallion (γεννήθηκε το 1937) Αμερικανός, ξεκίνησε να εργάζεται για τη GM στο Detroit έχοντας σπουδάσει βιομηχανική σχεδίαση στην Atlanta/Georgia (ΗΠΑ). Το 1969 προσχώρησε στην Opel και έγινε αναπληρωτής διευθυντής σχεδίασης. Από το Manta A και το Monza μέχρι τα τελευταία projects του, Signum και Movano, πολλά αυτοκίνητα Opel φέρουν την υπογραφή του. Με το Corsa, για παράδειγμα, σηματοδότησε την είσοδο της εταιρείας στη μικρή κατηγορία. Συνταξιοδοτήθηκε το 2002. Ζει με τη γυναίκα του στα Taunus Mountains. Friedhelm Engler (γεννήθηκε το 1963) κατέχει τη θέση του Director Design Execution όπου είναι υπεύθυνος για το σχεδιασμό του εσωτερικού και του εξωτερικού όλων των οχημάτων Opel. Έχοντας σπουδάσει σχεδίαση στο University of Pforzheim, μετακόμισε στο Tokyo για τρία χρόνια όπου εργάστηκε ως product designer. Το 1992, άρχισε να εργάζεται ως transport designer στην Opel και αργότερα προήχθη σε head designer για το Meriva A και το Astra H. “Από” το 2007 μέχρι το 2010, ήταν διευθυντής του τμήματος σχεδίασης PATAC υπεύθυνος για όλες τις μάρκες της GM στη Σανγκάη. Επέστρεψε στο Rüsselsheim το 2010. Σήμερα, επιβλέπει όλα τα οχήματα μαζικής παραγωγής μέχρι την έναρξη παραγωγής τους. |